У цій статті розглянемо основні поняття прийняті в ріічі-маджонгу.

Загальні терміни:
> Тайл – ігрова фішка.
> Круг (ітідзюн) – 4 ходи, коли всі гравці зробили по одному дискарду, і не було ніяких оголошень.
> Роздача (кьоку) – 1 гра, що закінчилася або перемогою, або нічиєю.
> Раунд – декілька роздач, під час яких всі гравці за чергою побували Сходом. Іменується чільним вітром.


> Тонба – Східний раунд.
> Нанба – Південний раунд.
> Стіна (яма або пайяма) – місце, звідки гравці беруть тайли.
> Мертва стіна (ванпай) – частина стіни з 14 тайлів, які не беруть участь у грі (крім тайлів заміни).
> Тайл заміни – тайл, який додатково береться після оголошення кана.
> Дискард – тайл скинутий гравцем.
> Чомбо – штраф за серйозні порушення в грі (див. правила), зазвичай манган.
> Ханчан – ігрова сесія, складається з Східного та Південного раунду.
> Тонпусен – тільки Східний раунд.
> Яку – міра вартості комбінації і дорівнює 1 хан.
> Хан – вартість комбінації.
> Фу – очки за склад руки. (Пони, кани, очікування і тип виграшу)
> Індикатор Дори – тайл, який вказує на дору (тобто наступний по порядку)
> Дора – тайл, присутність якого збільшує вартість комбінації на 1 хан.
> Ака-дора – червоні п’ятірки кожної масті, які є дорами в незалежності від індикатора Дори.
> Ура-дора – дора, яка відкривається гравцеві, що виграв по ріічі.
> Кан-дора – дора, яка відкривається при оголошенні кана.
> Кан Ура-дора – дора, що відкривається гравцеві, що виграв по ріічі при відкритих кан-дорах.

Масті:

> Ман – символи.
> Пін – крапки.
> Соу – бамбуки.
> Термінали – тайли 1 і 9 у кожній масті.

Числівники прийняті в ріічі:
1 -> I-
2 -> RyaN
3 -> SAN
4 -> SUU
5 -> U-
6 -> RyuU
7 -> CHI-
8 -> PA-
9 -> CHyuU

Благородні:
> Тон – Східний вітер.
> Нан – Південний вітер.
> Ша – Західний вітер.
> Пей – Північний вітер.
> Хаку – Білий дракон.
> Хацу – Зелений дракон.
> Чун – Червоний дракон.

Ігрові сети:
> Чі – послідовність 3-х тайлів (1-2-3 або 4-5-6).
> Пон – три однакових тайла (5-5-5 або три чуни).
> Кан – чотири однакових тайла (6-6-6-6 або чотири нани).

Ігрові положення:
> Темпай – не вистачає одного тайла до перемоги.
> Ішантен – коли бракує одного тайла до темпая (або 1-шантен).
> 2,3 … шантен – коли не вистачає 2,3 .. тайлів до темпая.
> Нотен – ситуація при рюкьоку, коли гравець 1,2,3 … шантен (тобто не темпай).
> Ренчан – ситуація, коли одна і та ж роздача повторюється.
> Рюкьоку – нічия.
> Орасу – остання роздача в грі.
> Фурітен – штраф, за упущений дискард (докладніше див. в правилах).
> Сакідзумо – передчасне взяття тайла зі стіни. Є порушенням.

Типи перемог:
> Рон – виграш на скинутому тайлі суперника.
> Цумо – виграш взяттям тайла зі стіни.

Гравці:
> Каміча – гравець сидить зліва.
> Сімоча – Гравець сидить праворуч.
> Тоймен – гравець сидить навпроти.

Типи очікування (якщо гравець темпай):
> Пенчан – одностороннє очікування на тайл в крайовому чі (1-2 – .. або .. -8-9, очікування може бути на 3 або на 7).
> Канчан – одностороннє очікування на тайл у середині чі (4 – .. -6, очікування на 5).
> Рянмен – двостороннє очікування в чі (4-5, тут очікування як на 3 так і на 6).
> Рянкан – форма очікування, коли в руці є 1-3-5 і чекаємо 2 або 4 (подвійний Канчан).
> Танкі – одностороннє очікування на пару.
> Сянпон – двостороннє очікування на пон (5-5 і 6-6, чекаємо як 5 так і 6, один сет стає поном, інший залишається парою).
> Нобетен – подвійне танкі (є 3-4-5-6 і чекаємо 3 або 6 на пару + чі).
> Пекельне очікування (дзігокуматі) – очікування на тайл, що залишився в грі тільки один.

Виплати:
> Манган – 5 хан.
> Ханеман – 6-7 хан.
> Байман – 8-10 хан.
> Санбайман – 11-12 хан.
> Якуман – 13 хан.
> Дабуру якуман – 26 хан, всього 4 ситуації (9-ст. очікування в чууренпото, 13-ст. очікування в кокушімусо, танкі в Суанко і Даі сууші).

Терміни пов’язані з стратегією гри:
> Тойбуца – тактика гри, коли фіксуються пари і гравець націлений зібрати всі Пони, або 7 пар в закриту.
> Бетаорі – захисна тактика гри (скидання у фурітен, у нереальні очікування, у дешеві яку, скидання групи однакових тайлів).
> Судзі – захисна тактика гри (основана на рянмен очікуванні супротивника, використовуються заздалегідь підраховані октави – 1-4-7; 2-5-8; 3-6-9).
> Айдайонкен – інтервал рівний чотирьом, між двома скиданнями однієї масті в дискарді гравця. Зазвичай позначає небезпечні очікування.
> Авасеуті або здвоєний діскард – різновид захисту, коли гравець скидає той же тайл що і був скинутий до нього каміча.
> Ясуагарі чи дешева перемога – один із різновидів захисту. Швидкий виграш з мінімумом очків, заради зламу більш дорогих рук суперників.

Терміни пов’язані з різновидами правил:
> Куітан – правило щодо відкритого Таняо (арі – відкрите Таняо, насі – закрите Таняо).
> Шууша ріічі – правило, що забороняє оголошувати 4 ріічі в одній роздачі (кьоку).
> Якіторі – додаткове правило, якщо гравець при перебігу гри жодного разу не оголошує перемоги, то він додатково штрафується. (Використовується, коли грають тільки східний раунд).
> Кюcю яотюхай тохай – якщо гравець на першому ході і без оголошених-ким сетів має в руці як мінімум 9 різних терміналів / благородних (включаючи тільки що взятий зі стіни тайл), він може оголосити нічию.
> Дабурон – правило, що дозволяє одночасне оголошення 2-х ронів з одного тайла.
> Хакотен – правило, при якому гра закінчується достроково, якщо один з гравців йде в мінус за очками.

 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *