У цій статті розглянемо основні поняття прийняті в ріічі-маджонгу.
Загальні терміни:
- Тайл – ігрова фішка.
- Круг (ітідзюн) – 4 ходи, коли всі гравці зробили по одному дискарду, і не було ніяких оголошень.
- Роздача (кьоку) – 1 гра, що закінчилася або перемогою, або нічиєю.
- Раунд – декілька роздач, під час яких всі гравці за чергою побували Сходом. Іменується чільним вітром.
- Тонба – Східний раунд.
- Нанба – Південний раунд.
- Стіна (яма або пайяма) – місце, звідки гравці беруть тайли.
- Мертва стіна (ванпай) – частина стіни з 14 тайлів, які не беруть участь у грі (крім тайлів заміни).
- Тайл заміни – тайл, який додатково береться після оголошення кана.
- Дискард – тайл скинутий гравцем.
- Чомбо – штраф за серйозні порушення в грі (див. правила), зазвичай манган.
- Ханчан – ігрова сесія, складається з Східного та Південного раунду.
- Тонпусен – тільки Східний раунд.
- Яку – міра вартості комбінації і дорівнює 1 хан.
- Хан – вартість комбінації.
- Фу – очки за склад руки. (Пони, кани, очікування і тип виграшу)
- Індикатор Дори – тайл, який вказує на дору (тобто наступний по порядку)
- Дора – тайл, присутність якого збільшує вартість комбінації на 1 хан.
- Ака-дора – червоні п’ятірки кожної масті, які є дорами в незалежності від індикатора Дори.
- Ура-дора – дора, яка відкривається гравцеві, що виграв по ріічі.
- Кан-дора – дора, яка відкривається при оголошенні кана.
- Кан Ура-дора – дора, що відкривається гравцеві, що виграв по ріічі при відкритих кан-дорах.
Масті:
- Ман – символи.
- Пін – крапки.
- Соу – бамбуки.
- Термінали – тайли 1 і 9 у кожній масті.
Числівники прийняті в ріічі:
1 → I-
2 → RyaN
3 → SAN
4 → SUU
5 → U-
6 → RyuU
7 → CHI-
8 → PA-
9 → CHyuU
Благородні:
- Тон – Східний вітер.
- Нан – Південний вітер.
- Ша – Західний вітер.
- Пей – Північний вітер.
- Хаку – Білий дракон.
- Хацу – Зелений дракон.
- Чун – Червоний дракон.
Ігрові сети:
- Чі – послідовність 3-х тайлів (1-2-3 або 4-5-6).
- Пон – три однакових тайла (5-5-5 або три чуни).
- Кан – чотири однакових тайла (6-6-6-6 або чотири нани).
Ігрові положення:
- Темпай – не вистачає одного тайла до перемоги.
- Ішантен – коли бракує одного тайла до темпая (або 1-шантен).
- 2, 3… шантен – коли не вистачає 2, 3… тайлів до темпая.
- Нотен – ситуація при рюкьоку, коли гравець 1, 2, 3… шантен (тобто не темпай).
- Ренчан – ситуація, коли одна і та ж роздача повторюється.
- Рюкьоку – нічия.
- Орасу – остання роздача в грі.
- Фурітен – штраф, за упущений дискард (докладніше див. в правилах).
- Сакідзумо – передчасне взяття тайла зі стіни. Є порушенням.
Типи перемог:
- Рон – виграш на скинутому тайлі суперника.
- Цумо – виграш взяттям тайла зі стіни.
Гравці:
- Каміча – гравець сидить зліва.
- Сімоча – Гравець сидить праворуч.
- Тоймен – гравець сидить навпроти.
Типи очікування (якщо гравець темпай):
- Пенчан – одностороннє очікування на тайл в крайовому чі (1-2 – .. або .. -8-9, очікування може бути на 3 або на 7).
- Канчан – одностороннє очікування на тайл у середині чі (4 – .. -6, очікування на 5).
- Рянмен – двостороннє очікування в чі (4-5, тут очікування як на 3 так і на 6).
- Рянкан – форма очікування, коли в руці є 1-3-5 і чекаємо 2 або 4 (подвійний Канчан).
- Танкі – одностороннє очікування на пару.
- Сянпон – двостороннє очікування на пон (5-5 і 6-6, чекаємо як 5 так і 6, один сет стає поном, інший залишається парою).
- Нобетен – подвійне танкі (є 3-4-5-6 і чекаємо 3 або 6 на пару + чі).
- Пекельне очікування (дзігокуматі) – очікування на тайл, що залишився в грі тільки один.
Виплати:
- Манган – 5 хан.
- Ханеман – 6-7 хан.
- Байман – 8-10 хан.
- Санбайман – 11-12 хан.
- Якуман – 13 хан.
- Дабуру якуман – 26 хан, всього 4 ситуації (9-ст. очікування в чууренпото, 13-ст. очікування в кокушімусо, танкі в Суанко і Даі сууші).
Терміни пов’язані з стратегією гри:
- Тойбуца – тактика гри, коли фіксуються пари і гравець націлений зібрати всі Пони, або 7 пар в закриту.
- Бетаорі – захисна тактика гри (скидання у фурітен, у нереальні очікування, у дешеві яку, скидання групи однакових тайлів).
- Судзі – захисна тактика гри (основана на рянмен очікуванні супротивника, використовуються заздалегідь підраховані октави – 1-4-7; 2-5-8; 3-6-9).
- Айдайонкен – інтервал рівний чотирьом, між двома скиданнями однієї масті в дискарді гравця. Зазвичай позначає небезпечні очікування.
- Авасеуті або здвоєний діскард – різновид захисту, коли гравець скидає той же тайл що і був скинутий до нього каміча.
- Ясуагарі чи дешева перемога – один із різновидів захисту. Швидкий виграш з мінімумом очків, заради зламу більш дорогих рук суперників.
Терміни пов’язані з різновидами правил:
- Куітан – правило щодо відкритого Таняо (арі – відкрите Таняо, насі – закрите Таняо).
- Шууша ріічі – правило, що забороняє оголошувати 4 ріічі в одній роздачі (кьоку).
- Якіторі – додаткове правило, якщо гравець при перебігу гри жодного разу не оголошує перемоги, то він додатково штрафується. (Використовується, коли грають тільки східний раунд).
- Кюcю яотюхай тохай – якщо гравець на першому ході і без оголошених-ким сетів має в руці як мінімум 9 різних терміналів / благородних (включаючи тільки що взятий зі стіни тайл), він може оголосити нічию.
- Дабурон – правило, що дозволяє одночасне оголошення 2-х ронів з одного тайла.
- Хакотен – правило, при якому гра закінчується достроково, якщо один з гравців йде в мінус за очками.