Категорії
Правила гри

Терміни і поняття

У цій статті розглянемо основні поняття прийняті в ріічі-маджонгу.

Загальні терміни:

  • Тайл – ігрова фішка.
  • Круг (ітідзюн) – 4 ходи, коли всі гравці зробили по одному дискарду, і не було ніяких оголошень.
  • Роздача (кьоку) – 1 гра, що закінчилася або перемогою, або нічиєю.
  • Раунд – декілька роздач, під час яких всі гравці за чергою побували Сходом. Іменується чільним вітром.

  • Тонба – Східний раунд.
  • Нанба – Південний раунд.
  • Стіна (яма або пайяма) – місце, звідки гравці беруть тайли.
  • Мертва стіна (ванпай) – частина стіни з 14 тайлів, які не беруть участь у грі (крім тайлів заміни).
  • Тайл заміни – тайл, який додатково береться після оголошення кана.
  • Дискард – тайл скинутий гравцем.
  • Чомбо – штраф за серйозні порушення в грі (див. правила), зазвичай манган.
  • Ханчан – ігрова сесія, складається з Східного та Південного раунду.
  • Тонпусен – тільки Східний раунд.
  • Яку – міра вартості комбінації і дорівнює 1 хан.
  • Хан – вартість комбінації.
  • Фу – очки за склад руки. (Пони, кани, очікування і тип виграшу)
  • Індикатор Дори – тайл, який вказує на дору (тобто наступний по порядку)
  • Дора – тайл, присутність якого збільшує вартість комбінації на 1 хан.
  • Ака-дора – червоні п’ятірки кожної масті, які є дорами в незалежності від індикатора Дори.
  • Ура-дора – дора, яка відкривається гравцеві, що виграв по ріічі.
  • Кан-дора – дора, яка відкривається при оголошенні кана.
  • Кан Ура-дора – дора, що відкривається гравцеві, що виграв по ріічі при відкритих кан-дорах.

Масті:

  • Ман – символи.
  • Пін – крапки.
  • Соу – бамбуки.
  • Термінали – тайли 1 і 9 у кожній масті.

Числівники прийняті в ріічі:

1 → I-
2 → RyaN
3 → SAN
4 → SUU
5 → U-
6 → RyuU
7 → CHI-
8 → PA-
9 → CHyuU

Благородні:

  • Тон – Східний вітер.
  • Нан – Південний вітер.
  • Ша – Західний вітер.
  • Пей – Північний вітер.
  • Хаку – Білий дракон.
  • Хацу – Зелений дракон.
  • Чун – Червоний дракон.

Ігрові сети:

  • Чі – послідовність 3-х тайлів (1-2-3 або 4-5-6).
  • Пон – три однакових тайла (5-5-5 або три чуни).
  • Кан – чотири однакових тайла (6-6-6-6 або чотири нани).

Ігрові положення:

  • Темпай – не вистачає одного тайла до перемоги.
  • Ішантен – коли бракує одного тайла до темпая (або 1-шантен).
  • 2, 3… шантен – коли не вистачає 2, 3… тайлів до темпая.
  • Нотен – ситуація при рюкьоку, коли гравець 1, 2, 3… шантен (тобто не темпай).
  • Ренчан – ситуація, коли одна і та ж роздача повторюється.
  • Рюкьоку – нічия.
  • Орасу – остання роздача в грі.
  • Фурітен – штраф, за упущений дискард (докладніше див. в правилах).
  • Сакідзумо – передчасне взяття тайла зі стіни. Є порушенням.

Типи перемог:

  • Рон – виграш на скинутому тайлі суперника.
  • Цумо – виграш взяттям тайла зі стіни.

Гравці:

  • Каміча – гравець сидить зліва.
  • Сімоча – Гравець сидить праворуч.
  • Тоймен – гравець сидить навпроти.

Типи очікування (якщо гравець темпай):

  • Пенчан – одностороннє очікування на тайл в крайовому чі (1-2 – .. або .. -8-9, очікування може бути на 3 або на 7).
  • Канчан – одностороннє очікування на тайл у середині чі (4 – .. -6, очікування на 5).
  • Рянмен – двостороннє очікування в чі (4-5, тут очікування як на 3 так і на 6).
  • Рянкан – форма очікування, коли в руці є 1-3-5 і чекаємо 2 або 4 (подвійний Канчан).
  • Танкі – одностороннє очікування на пару.
  • Сянпон – двостороннє очікування на пон (5-5 і 6-6, чекаємо як 5 так і 6, один сет стає поном, інший залишається парою).
  • Нобетен – подвійне танкі (є 3-4-5-6 і чекаємо 3 або 6 на пару + чі).
  • Пекельне очікування (дзігокуматі) – очікування на тайл, що залишився в грі тільки один.

Виплати:

  • Манган – 5 хан.
  • Ханеман – 6-7 хан.
  • Байман – 8-10 хан.
  • Санбайман – 11-12 хан.
  • Якуман – 13 хан.
  • Дабуру якуман – 26 хан, всього 4 ситуації (9-ст. очікування в чууренпото, 13-ст. очікування в кокушімусо, танкі в Суанко і Даі сууші).

Терміни пов’язані з стратегією гри:

  • Тойбуца – тактика гри, коли фіксуються пари і гравець націлений зібрати всі Пони, або 7 пар в закриту.
  • Бетаорі – захисна тактика гри (скидання у фурітен, у нереальні очікування, у дешеві яку, скидання групи однакових тайлів).
  • Судзі – захисна тактика гри (основана на рянмен очікуванні супротивника, використовуються заздалегідь підраховані октави – 1-4-7; 2-5-8; 3-6-9).
  • Айдайонкен – інтервал рівний чотирьом, між двома скиданнями однієї масті в дискарді гравця. Зазвичай позначає небезпечні очікування.
  • Авасеуті або здвоєний діскард – різновид захисту, коли гравець скидає той же тайл що і був скинутий до нього каміча.
  • Ясуагарі чи дешева перемога – один із різновидів захисту. Швидкий виграш з мінімумом очків, заради зламу більш дорогих рук суперників.

Терміни пов’язані з різновидами правил:

  • Куітан – правило щодо відкритого Таняо (арі – відкрите Таняо, насі – закрите Таняо).
  • Шууша ріічі – правило, що забороняє оголошувати 4 ріічі в одній роздачі (кьоку).
  • Якіторі – додаткове правило, якщо гравець при перебігу гри жодного разу не оголошує перемоги, то він додатково штрафується. (Використовується, коли грають тільки східний раунд).
  • Кюcю яотюхай тохай – якщо гравець на першому ході і без оголошених-ким сетів має в руці як мінімум 9 різних терміналів / благородних (включаючи тільки що взятий зі стіни тайл), він може оголосити нічию.
  • Дабурон – правило, що дозволяє одночасне оголошення 2-х ронів з одного тайла.
  • Хакотен – правило, при якому гра закінчується достроково, якщо один з гравців йде в мінус за очками.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *